۲۷ تیر ۱۳۸۵، ۲۰:۰۱

از سوي كانون انديشه جوان منتشر شد:

طهور در ساغر

طهور در ساغر

كتاب سيري در انديشه فلسفي استاد مطهري با عنوان طهور در ساغر توسط حسينعلي رحمتي در شمارگان 2000 نسخه و در دو جلد منتشر شد.

خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه : استاد شهيد مرتضي مطهري يكي از مهمترين و تأثيرگذارترين شخصيتهاي اسلامي در ايران معاصر است. شخصيت چند بعدي ويژه او به همراه نزديك به نيم قرن تلاش در حوزه هاي مختلف انديشه و عمل از وي چهره اي ماندگار ترسيم كرده است.

كتاب حاضر كه به قصد معرفي اجمالي شخصيت علمي و برخي از ديدگاه هاي فلسفي و كلامي اين استاد تأليف شده ، در دو جلد تدوين يافته است.

در جلد نخست اين كتاب مباحثي چون زندگي نامه و آراي روش شناسي، معرفت شناسي و فلسفي و در جلد دوم آراي دين پژوهي استاد مطهري سامان يافته است.

در بخشي از كتاب به جايگاه كلامي و فلسفي استاد مطهري اشاره شده و آمده است : مطهري را بايد در زمره فيلسوفان به شمار آورد يا متكلمان؟ پاسخ به اين پرسش ازيك طرف به تعريف كلام وفلسفه، متكلم و فيلسوف و وظايف آنها بسته است و از طرف ديگر به شيوه تفكر و عملكرد خود شهيد مطهري بستگي دارد.

از نظر وي هر چند روش حكيمان و متكلمان هر دو عقلي است اما در واقع اينها با يكديگر متفاوت هستند چرا كه متكلمان برهان هاي عقلي را با توجه به اصول ديني به كار مي برند يعني اگر دليل عقلي با ديدگاه دين سازگار بود آن را مي پذيرفتند و گرنه كنار مي نهند اما حكيمان و فيلسوفان مباني ديني را در استدلالهاي خود دخالت  نمي دهند و در مسائل الهيات چون مسائل طبيعيات  و رياضيات سلوك مي كنند.

استاد مطهري درباره جريانهاي اساسي فلسفه اسلامي معتقد است كه در تاريخ تفكر عقل گرايي اسلامي، شخصيتها، انديشه ها و مكتب هاي مختلفي به چشم مي خورد. شهيد مطهري اين مجموعه را كه به معناي عام داراي صبغه فلسفي هستند يعني نوعي هستي شناسي و جهان شناسي دارند و درپرتو تعليمات اسلامي روح خاص فرهنگ اسلامي بر آنها حاكم شده از نظر روش به پنج دسته تقسيم مي كند: مشايي، اشراقي، كلامي، متعاليه،عرفاني.

اخلاق و فلسفه اخلاق حجم قابل توجهي از آثار استاد مطهري را به خود اختصاص داده است. اين مباحث بر چند گونه است. برخي از آنها در حوزه علم اخلاق و بيان فضيلت و رزايل اخلاقي مي گنجد و برخي ديگر در آنچه فلسفه اخلاق ناميده مي شود.

کد خبر 354787

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha